Energianvändning och inomhusmiljö i skolor

Hur mycket energi koster det per år att hålla en skolklass frisk?

Här är ett exempel på ett klassrum med 28 personer i rummet som försynas med frisk luft från ett Airmaster AM 1000 ventilationsaggregat. 

Med 200 skoldagar om året kommer detta aggregat bara att använda omkring 200 kWh per år på att ventilera rummet. Hvad der er nok så interessant at kigge på, er varmegenvindingen – hvor meget energi ventilationsanlægget genvinder gennem varmeveksleren. Något annat som också är intressant att titta närmare på, är värmeåtervinningen. Hur mycket energi ventilationsaggregatet återvinner genom värmeväxlaren. Den höga värmeåtervinningen medför att aggregatet återvinner över 20 gånger så mycket energi som det använder för att byta ut den gamla luften i rummet med ny frisk luft utifrån.

Med andra ord så kan ett ventilationsaggregat från Airmaster ge ett hälsosamt och bra inomhusklimat för en hel skolklass med en strömförbrukning på 1 kWh om dagen!

Ovannämnda exempel är beräknat utifrån en genomsnittlig luftmängd på 760 m3/h, vilket svarar till en genomsnittlig drift på 80% av aggregatets nominella max. prestanda. Faktorer som rumstemperatur, tilluftstemperatur och mönster för avsedd användning kan påverka resultatet av beräkningen. I det här exemplet går aggregatet från kl. 8 till 16 med en konstant luftmängd, men det behöver det nödvändigtvis inte göra i verkligheten. Med behovsstyrning går ventilationsaggregatet bara när det behövs. Ventilationsaggregatet kan t.ex. vara styrt av en CO2-givare eller en närvarogivare.

Energikalkylator

Med våran energikalkylator kan du beräkna hur mycket energi ett Airmaster ventilationsaggregat använder till att ge en konstant och behaglig inomhusklimat.

Ventilationskalkylator

Om du ska i gång med att projektera och välja vilka/vilket aggregat som passar bäst till projektet, så använd ventilationskalkylatorn för att hitta ett lösningsförslag.

Du är också välkommen att kontakta Airmaster.

Redo för luftombyte

Hos Airmaster är vi ”decentrala” ända in i själen. Vi kan skapa det bästa inomhusklimatet och därmed den bästa trivseln genom att vi har känslan för det enskilda rummet och dess användares behov – och för att vi hela tiden strävar efter att bli bättre på det vi gör.

 

Nyhetsbrev