Hoppa till huvudinnehållet

Ett dåligt inomhusklimat får stora konsekvenser för våra barn

Ett dåligt inomhusklimat får stora konsekvenser för våra barn

Lasse Mikkelsen, Airmaster
Ett hälsosamt inomhusklimat är avgörande för prestationerna i klassrummet, men trots att vi vet vilka konsekvenser ett dåligt inomhusklimat kan få, görs inte mycket för att förbättra det. Det visar det danska experimentet, Masseeksperimentet 2021 (Mass Experimentet 2021) som nyligen publicerades.
Massexperimentet 2021 organiseras av det nationella vetenskapscentret Astra, utvecklas i samarbete med Danmarks tekniska universitet (DTU) och finansieras av den filantropiska föreningen Realdania. Totalt 709 skolklasser deltog, fördelade över 234 grundskolor och gymnasieskolor i hela Danmark. Syftet med experimentet är att belysa sambandet mellan inomhusklimatet, barns och ungdomars välbefinnande och koncentrationsförmåga.


Massexperimentet har nyligen publicerats, och resultaten är hisnande. Utvecklingen under de senaste 13 åren är svår att se, eftersom det inte har skett någon utveckling. Och det är avgörande. Vi har länge vetat att ett dåligt inomhusklimat kan orsaka koncentrationssvårigheter, obehag, huvudvärk etc., men att det också kan göra en yrkesmässig skillnad på upp till ett år under en hel skoltid väcker uppmärksamhet:


"Barns och ungdomars prestationsförmåga påverkas negativt av ett dåligt inomhusklimat. Vi vet att det inte nödvändigtvis är särskilt spännande att tala om ventilationsaggregat, CO2-nivåer och rumstemperaturer, men det finns ett behov av att föra upp det på dagordningen. Problemet är mycket större än vad vi egentligen tror, och det påverkar våra barns välbefinnande. Vi måste agera på detta! Vi måste sätta press på politiker, kommuner och förvaltningar. Och vi är redan sena med att göra det ", säger Lasse Mikkelsen, CCO på Airmaster.
"Genom massexperimentet det nu visat sig att det finns stora vinster att göra bland annat genom att förbättra luftkvaliteten i de rum som barnen använder. Koncentrationsförmågan förbättras och de blir mer fysiskt välanpassade. Det är alltid viktigt att komma ihåg att ventilera, men mekanisk ventilation kan vara avgörande för ett hållbart och hälsosamt inomhusklimat.

"Därför är det naturligt att Airmaster nu deltar i debatten. Både för att vi är experter på skolventilation och inomhusklimat - men också för att det vore fel av oss att inte göra det. 53 procent av de deltagande klasserna i massexperimentet ligger över den rekommenderade gränsen för CO2-koncentrationen. Våra barn förtjänar inte detta", säger han.

Resultaten av experimentet har fört debatten tillbaka

Resultaten av experimentet har fört debatten tillbaka
Frågan om dåligt inomhusklimat i skolor och institutioner har varit i fokus tidigare, men resultaten av experimentet har fört debatten tillbaka - en debatt som Airmaster vill delta i för att återigen bidra till ökat fokus:


" Vi kan bara slå larm, men det kräver att våra politiker lyssnar och sedan agerar. Vi vill hjälpa till att driva på processen, och därför vill vi inte skygga för att delta i den politiska dialogen."


Decentraliserade ventilationsaggregat anpassade för skolor och institutioner


I över 30 år har Airmaster utvecklat och tillverkat decentraliserade ventilationsaggregat som är skräddarsydda för skolor och institutioner i Danmark, Skandinavien och Europa.


"En stor del av vårt kundsegment är skolor och institutioner, och därför anser vi naturligtvis att vi är en verklig aktör i den här debatten. Vår kunskap och vårt fokus är särskilt inriktade på det segmentet",
säger Lasse Mikkelsen.
Airmasters enheter är fristående enheter som finns som väggmonterade och golvstående enheter och placeras ofta nära en yttervägg. Det innebär att de tillför frisk utomhusluft direkt till exempelvis klassrum - och omvänt drar ut den använda luften ur byggnaden.


På så sätt återvinns inte den använda luften, och du undviker energiförluster genom att inte behöva transportera luften genom långa kanaler.
Aggregaten är också behovsstyrda, vilket innebär att du kan styra inomhusklimatet efter de enskilda rummens behov. De kan styras på olika sätt - till exempel med hjälp av ett tidsschema, en CO2-sensor, en TVOC-sensor, en rörelsesensor eller en luftfuktighetssensor.


Plug-and-play-funktionen innebär att de decentraliserade ventilationsaggregaten kan installeras direkt i de rum där luftväxling behövs, vilket är en stor fördel när vi talar om renovering i befintliga byggnader:
"Du kan ta ett rum i taget när du installerar ett decentraliserat system. Det finns alltså inget behov av att till exempel omplacera studenterna medan renoveringsarbetet pågår. Detta är en stor fördel för t.ex. skolor. Dessutom är det naturligtvis också en ekonomisk fördel att man kan renovera i etapper och börja med de rum som har störst behov, säger Lasse Mikkelsen.

Med resultaten från massexperimentet 2021 hoppas Airmaster att fler skolor kommer att få möjlighet att optimera sitt inomhusklimat:

"Jag hoppas att inomhusklimatet verkligen får den uppmärksamhet det förtjänar och att vi får igång föräldrar, skolstyrelser, förvaltningar och kommuner. Och vi på Airmaster är redo att hjälpa till med uppgiften",
avslutar han.

FAKTA: